Danielle Vidal-Ausseil
Email: dfmvidal@gmail.com
Het motief van mijn werk wordt letterlijk “geplukt” door middel van schetsen, tekeningen en aquarellen die ik in de natuur maak. Later bewerk ik dit in mijn atelier en herhaal ik bepaalde thema’s. Door deze intensieve herhaling met afwisselende technieken probeer ik het oorspronkelijke motief te ontstijgen, de “geplukte wildernis”te temmen.
In zekere zin zou men kunnen spreken van seriele Kunst. Het resultaat wordt, hoop ik, leesbaar op meerdere niveaus dan alleen als aangenaam, eenduidig werk. Er onstaan kunstwerken waarin het behandelingsproces, samenwerking tussen methode en gevoel, cruciaal wordt. Het gaat niet alleen om de ontdekking van een zoekplaatje maar om het ervaren van een abstract evenwicht.
Het abstracte evenwicht wordt bereikt door de “materiemethode” en het gevoel:
De materiemethode is het ritmisch evenwicht zoeken tussen vlekken en lijnen, of tussen natte en droge techniek op het wit van het papier. Het gevoel helpt het om meer intensiteit en muzikaliteit in de methode te brengen. Het is de vonk die het kunstwerk levend maakt.
Materie heeft ook te maken met de keus van de ondergrond. Heel lang heb ik een voorkeur gehad voor het papier die nog steeds heel belangrijk blijft in mijn oeuvre.
De laatste tijden ben ik aan het experimenteren met nieuwe ondergronden, b.v. Doorzichtig papier of plexiglas. Deze ondergronden zijn niet toevallig gekozen, zij zijn geen passieve ondergronden maar geven een toevoeging aan de ruimtelijkheid van de beelden. Tenslotte bereik ik op die manier de grenzen tussen twee en driedimensionale werk. Mijn bedoeling is ook later met keramiek te gaan werken om een concrete driedimensionale uitvoering te bereiken.